Musici

Isabel Schröder groeide op in Nederland en Duitsland. Na assistentschappen bij o.a. Ivo van Hove en Johan Simons debuteerde zij in 1999 als toneelregisseur met Clavigo van J.W.Goethe in het Staatstheater Schwerin. De voorstelling werd uitgenodigd voor het Norddeutsche Theatertreffen, wat een reeks ensceneringen aan Duitse theaters tot gevolg had o.a. in Hamburg, Darmstadt en Braunschweig.

Bij DasArts, de tweedefase opleiding van de AHK ontmoet zij Moniek Toebosch. Geïnspireerd door de dialoog met deze performancekunstenares opent ze haar werk voor andere kunstdisciplines. Musici, componisten, dansers, minimalistische mimespelers, koorzangers, improvisatiekunstenaars, prima ballerina´s en zelfs schoonspringers kruisen haar pad. Er ontstaan voorstellingen van bijzondere kwaliteit die de grenzen van de disciplines overschrijden met premières o.a. in Gasthuis/Frascati, het Veemtheater en de Melkweg. Bijvoorbeeld “Het vergeten lichaam”, een docu-drama met de vroegere prima ballerina Maria Bovet, of “KOOR” in samenwerking met componist Martijn Voorvelt.
Een synthese van haar interdisciplinair werken en het teksttheater vindt plaats in 2010, als ze Kees Roorda´s “Finsterstimmen” in Theater Kiel uitbrengt. De pers is vol lof.

En dan is er ineens opera. Om dit fenomeen beter te begrijpen gaat ze over de schouder van opera makers mee kijken en assisteert opnieuw. Nu bij De Nederlandse Opera en het Holland Festival bij o.a. Pierre Audi, Katie Mitchell, Jos van Kan/Micha Hamel en Marcel Sijm. Bij Splendor zet ze een muzieksalon op en op het Conservatorium regisseert ze Monteverdi voor een afstuderen.

In december 2014 is haar eerste muziektheaterproduktie bij de Diamantfabriek uitgekomen, SISTERS, in samenwerking met componist Anna Mikhailova.

www.isabelschroder.com/index.php

Concerten in 2015 van Isabel Schröder