Hoorde u ooit eerder de Cello Suites van Bach op contrabas? Of in combinatie met Berio’s virtuoze 'Sequenza XIVb'? We nodigen u graag uit om op deze bijzondere Expeditie te gaan!
De autograaf van Bach’s Cello Suites is na zijn dood verloren gegaan, maar gelukkig maakte zijn vrouw Anna Magdalena een kopie en aan haar danken we dan ook de overlevering van de suites. James Oesi ziet de kleine foutjes en weinige spelaanwijzingen in de kopie van de partituur als een extra reden om zich te verdiepen in deze muziek, waar hij al zijn hele leven gek op is.
De 'Sequenza XIVb' voor cello is de laatste volledige Sequenza die de hedendaagse componist Luciano Berio componeerde. Op zijn verzoek herschreef Stefano Scodanibbio deze voor contrabas en het werd daarmee misschien wel het meest uitdagende stuk voor de contrabas. Berio zocht in zijn Sequenza’s namelijk naar extremen in virtuositeit van de verschillende instrumenten en hun bespelers. Voor de 'Sequenza XIVb' liet hij zich inspireren door de Kalimba, een duimpiano uit Sri Lanka. Berio bedacht speciale technieken om dit geluid uit de cello en de contrabas te halen en dat is iets dat u nog niet eerder gehoord heeft!
De van oorsprong Zuid-Afrikaanse James Oesi eindigde na een wereldse tocht, met studieplaatsen van Moskou tot New York, met zijn contrabas uiteindelijk aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar behaalde hij in 2012 zijn master diploma met een 10 met onderscheiding en ontving de Fock Medaille voor het beste eindexamen van dat jaar. Samen met pianiste Andrea Vasi stelde hij dit bijzondere programma samen. Zij won onder andere, als Lied Duo met sopraan Ellen Valkenburg, een Eerste prijs tijdens het Internationaal Vocalisten Concours 2014. Afgelopen zomer was zij tevens Young Artist in Residence tijdens de Gelderse Muziekzomer van het NJO.